投稿日:2013年3月14日 / 更新日:2023年10月23日
国内-その他団体
- GLOBAL MATH 数学ゲームプラットフォームです。数字、記号、音、リズム、形、動きなど、世界共通の言語で数学的な考え方を共有できる場になることをめざしています。
- OGF(Online Game Forum) 我が国の誇るエンタテイメントコンテンツのさらなる活性化をめざし、オンラインゲームビジネスの主役であるゲームパブリッシャーに経済的メリットがあるような展開を目的とし、従来の「オンラインゲーム研究会」(2003年設立)に加え、オンラインゲームパブリッシャーが自らの事業の発展と市場の拡大、さらには、業界発展のためにアクションを起こすことを目的とした分科会「オンラインゲームフォーラム」を2004年新設。
- Serious Games Japan シリアスゲームジャパンは、シリアスゲームイニシアチブの支援を受け、日本のシリアスゲーム活動の推進のために設立されました。シリアスゲーム(公共政策、ヘルスケア、教育、経営等の多様な社会問題に対応するゲームまたはゲーム技術とその活用)に関心のある開発者と実践者のコミュニティの構築を目的として活動しています。
- 国際ゲーム開発者協会日本(IGDA Japan Chapter: International Game Developers Association Japan Chapter エンターテイメントソフトウェアの開発者と、ゲーム開発のコミュニティが持つ共通の目標達成を助けるために存在する、特定の職種を対象とした国際NPO(Non-profit Organaization)。
- 有限責任中間法人ブロードバンド推進協議会(BBA: Broadband Association) ブロードバンドに関わる新たな産業界の交流の場として、関係者が共同して問題解決に取り組む場として、また普及・啓発活動を行う主体として設立。2003年7月7日設立の任意団体ブロードバンド推進協議会から、有限責任中間法人へ移行(2005年6月)。
国内-レーティング
- 特定非営利活動法人コンピュータエンターテインメントレーティング機構(CERO: COMPUTER ENTERTAINMENT RATING ORGANIZATION) コンピュータエンターテインメント文化の発展にともないコンピュータゲームの多様化が進行するなか、ゲームソフトの年齢別レーティングを実施することにより、一般市民やユーザーに対しゲームソフトの選択に必要な情報を提供し、青少年の健全な育成を計り且つ社会の倫理水準を適正に維持することを主たる目的とする。
国内-学会
- ゲーム学会 (Game Amusement Society) 21世紀において新しい文化となろうとしているゲームとアミューズメントを、多面的、かつ、学際的に研究。
- 情報処理学会 (Information Processing Society of Japan) コンピュータとコミュニケーションを中心とした情報処理に関する学術、技術の進歩発展と普及啓蒙を図り、会員相互間および関連学協会との連絡研修の場となり、もって学術、文化ならびに産業の発展に寄与する学会。
- 情報処理学会 ゲーム情報学研究会 Game Informatics Special Interest Group, Information Processing Society of Japan.
- 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 IPSJ SIG-EC
- 日本シミュレーション&ゲーミング学会(Japan Association of Simulation and Gaming) 日本全国に散らばるシミュレーション&ゲーミングの研究者、 実務家、教育実践家などで構成され、この学際的手法と、科学技術の飛躍的発展をはかることを目的としています。
- 日本バーチャルリアリティ学会アート&エンタテインメント研究会
国内-業界団体
- テレビゲームソフトウェア流通協会(ARTS: Association of Retailers of TV-game Software) テレビゲームソフトの販売団体。
- 一般社団法人コンピュ−タエンタ−テインメント協会(CESA: COMPUTER ENTERTAINMENT SUPPLIER'S ASSOCIATION) 本会は、コンピュータエンターテインメント産業(主として家庭において、コンピュータ等で人々が遊び楽しむソフトウェア及び関連商品、サービスの供給。以下同じ)に関する調査及び研究、普及及び啓発等を行うことにより、コンピュータエンターテインメ ント産業の振興を図り、もって我が国産業の健全な発展及び国民生活の向上に寄与することを目的とする。
- 一般社団法人コンピュータソフトウェア協会(CSAJ: Computer Software Association of Japan)
- 一般社団法人コンピュータソフトウェア著作権協会(ACCS: The Association of Copyright for Computer Software) コンピュータソフトウェアをはじめとしたデジタル著作物の著作権者の権利を保護すると共に、著作権の普及活動を行い、コンピュータ社会における文化の発展に寄与することを目的としている。
- 一般社団法人日本アミユ一ズメントマシン協会(JAMMA:Japan Amusement Machine and Marketing Association, Inc. ) 業界をとりまく環境の調査、技術の開発、情報の収集および提供、国内外の関係機関との交流の促進等を通じて、業界の発展に努めるとともに、アミューズメント施設を通じて時代や環境に適した心と心のコミュニケーションづくりをめざしている。とりわけ近年は、海外との交流、模造品撲滅、調査・研究、健全化の推進等、多岐にわたる活動を展開。
- 日本テレビゲーム商業組合(Games Japan: Video game commercial association of Japan) ゲームソフト販売店の団体。
海外-その他団体
- Game Research Game Research attempts to bring together knowledge on computer games from the areas of art, business, and science. Traditionally such cross-communication has been sparse to the detriment of all involved. On this site we present short introductions to im
- MobyGames MobyGames is a historical archive, documentation, and review project for all electronic games (computer, console, and arcade). We have two specific goals: 1. To store a diverse array of information about games, who created them, what their system require
- Simulation & Gaming: An Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research Simulation & Gaming: An Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research is the world’s foremost scientific review devoted to academic and applied issues in the increasingly popular methodology of simulation/gaming as used in education, trai
海外-メディア
海外-レーティング
- BBFC(British Board of Film Classification) 英国の映画及びDVD、コンピュータゲームの倫理審査機関。
- DJCTQ(Departamento de Justiça, Classificação, Títulos e Qualificaç ブラジルの映画及びコンピュータゲーム、テレビ番組の倫理審査機関。
- ESRB(Entertainment Software Rating Board) The ESRB is a non-profit, self-regulatory body established in 1994 that independently applies ratings, enforces advertising guidelines, and helps ensure responsible online privacy practices for the interactive entertainment software industry.
- GRB(Game Rating Board) 韓国の政府が設置しているコンピュータゲームの倫理審査機関。
- OFLC(Office of Film and Literature Classification (New Zealand)) ニュージーランドの政府が設置している映像倫理審査機関。映画及びコンピュータゲーム、出版物の倫理審査を実施。
- USK(Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle) ドイツ国内を対象とするコンピュータゲームの倫理審査機関。
海外-学会
- ACM Computers in Entertainment Online magazine with an editorial board by ACM (Association for Computing Machinery).
- DiGRA(Digital Games Research Associtation) DiGRA is the association for academics and professionals who research digital games and associated phenomena. It encourages high-quality research on games, and promotes collaboration and dissemination of work by its members
- International Journal of Computer Games Technology Hindawi Publishing Corporation The overall aim of the International Journal of Computer Games Technology is to bring together both the research and development aspects of games technology covering the whole range of entertainment computing and interactiv
- NASAGA(North American Simulation and Gaming Association) We are a growing network of professionals working on the design, implementation, and evaluation of games and simulations to improve learning results in all types of organizations. Started in North America, NASAGA has members from more than 50 countries fr
海外-業界団体
- Canadian Interactive Digital Software Association (CIDSA) The Canadian Interactive Digital Software Association (CIDSA) was formed in May 1994 to provide a voice for the rapidly expanding interactive software industry. The association includes major Canadian video game manufacturers, software developers, distrib
- EMA(Entertainment Merchants Association) The Entertainment Merchants Association (EMA) is the not-for-profit international trade association dedicated to advancing the interests of the $32 billion home entertainment industry. EMA represents more than 1,000 companies throughout the United States,
- ESA(Entertainment Software Association) The Entertainment Software Association (ESA) is the U.S. association exclusively dedicated to serving the business and public affairs needs of companies that publish video and computer games for video game consoles, personal computers, and the Internet.
国内-その他団体
- GLOBAL MATH 数学ゲームプラットフォームです。数字、記号、音、リズム、形、動きなど、世界共通の言語で数学的な考え方を共有できる場になることをめざしています。
- OGF(Online Game Forum) 我が国の誇るエンタテイメントコンテンツのさらなる活性化をめざし、オンラインゲームビジネスの主役であるゲームパブリッシャーに経済的メリットがあるような展開を目的とし、従来の「オンラインゲーム研究会」(2003年設立)に加え、オンラインゲームパブリッシャーが自らの事業の発展と市場の拡大、さらには、業界発展のためにアクションを起こすことを目的とした分科会「オンラインゲームフォーラム」を2004年新設。
- Serious Games Japan シリアスゲームジャパンは、シリアスゲームイニシアチブの支援を受け、日本のシリアスゲーム活動の推進のために設立されました。シリアスゲーム(公共政策、ヘルスケア、教育、経営等の多様な社会問題に対応するゲームまたはゲーム技術とその活用)に関心のある開発者と実践者のコミュニティの構築を目的として活動しています。
- 国際ゲーム開発者協会日本(IGDA Japan Chapter: International Game Developers Association Japan Chapter エンターテイメントソフトウェアの開発者と、ゲーム開発のコミュニティが持つ共通の目標達成を助けるために存在する、特定の職種を対象とした国際NPO(Non-profit Organaization)。
- 有限責任中間法人ブロードバンド推進協議会(BBA: Broadband Association) ブロードバンドに関わる新たな産業界の交流の場として、関係者が共同して問題解決に取り組む場として、また普及・啓発活動を行う主体として設立。2003年7月7日設立の任意団体ブロードバンド推進協議会から、有限責任中間法人へ移行(2005年6月)。
国内-レーティング
- 特定非営利活動法人コンピュータエンターテインメントレーティング機構(CERO: COMPUTER ENTERTAINMENT RATING ORGANIZATION) コンピュータエンターテインメント文化の発展にともないコンピュータゲームの多様化が進行するなか、ゲームソフトの年齢別レーティングを実施することにより、一般市民やユーザーに対しゲームソフトの選択に必要な情報を提供し、青少年の健全な育成を計り且つ社会の倫理水準を適正に維持することを主たる目的とする。
国内-学会
- ゲーム学会 (Game Amusement Society) 21世紀において新しい文化となろうとしているゲームとアミューズメントを、多面的、かつ、学際的に研究。
- 情報処理学会 (Information Processing Society of Japan) コンピュータとコミュニケーションを中心とした情報処理に関する学術、技術の進歩発展と普及啓蒙を図り、会員相互間および関連学協会との連絡研修の場となり、もって学術、文化ならびに産業の発展に寄与する学会。
- 情報処理学会 ゲーム情報学研究会 Game Informatics Special Interest Group, Information Processing Society of Japan.
- 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 IPSJ SIG-EC
- 日本シミュレーション&ゲーミング学会(Japan Association of Simulation and Gaming) 日本全国に散らばるシミュレーション&ゲーミングの研究者、 実務家、教育実践家などで構成され、この学際的手法と、科学技術の飛躍的発展をはかることを目的としています。
- 日本バーチャルリアリティ学会アート&エンタテインメント研究会
国内-業界団体
- テレビゲームソフトウェア流通協会(ARTS: Association of Retailers of TV-game Software) テレビゲームソフトの販売団体。
- 一般社団法人コンピュ−タエンタ−テインメント協会(CESA: COMPUTER ENTERTAINMENT SUPPLIER'S ASSOCIATION) 本会は、コンピュータエンターテインメント産業(主として家庭において、コンピュータ等で人々が遊び楽しむソフトウェア及び関連商品、サービスの供給。以下同じ)に関する調査及び研究、普及及び啓発等を行うことにより、コンピュータエンターテインメ ント産業の振興を図り、もって我が国産業の健全な発展及び国民生活の向上に寄与することを目的とする。
- 一般社団法人コンピュータソフトウェア協会(CSAJ: Computer Software Association of Japan)
- 一般社団法人コンピュータソフトウェア著作権協会(ACCS: The Association of Copyright for Computer Software) コンピュータソフトウェアをはじめとしたデジタル著作物の著作権者の権利を保護すると共に、著作権の普及活動を行い、コンピュータ社会における文化の発展に寄与することを目的としている。
- 一般社団法人日本アミユ一ズメントマシン協会(JAMMA:Japan Amusement Machine and Marketing Association, Inc. ) 業界をとりまく環境の調査、技術の開発、情報の収集および提供、国内外の関係機関との交流の促進等を通じて、業界の発展に努めるとともに、アミューズメント施設を通じて時代や環境に適した心と心のコミュニケーションづくりをめざしている。とりわけ近年は、海外との交流、模造品撲滅、調査・研究、健全化の推進等、多岐にわたる活動を展開。
- 日本テレビゲーム商業組合(Games Japan: Video game commercial association of Japan) ゲームソフト販売店の団体。
海外-その他団体
- Game Research Game Research attempts to bring together knowledge on computer games from the areas of art, business, and science. Traditionally such cross-communication has been sparse to the detriment of all involved. On this site we present short introductions to im
- MobyGames MobyGames is a historical archive, documentation, and review project for all electronic games (computer, console, and arcade). We have two specific goals: 1. To store a diverse array of information about games, who created them, what their system require
- Simulation & Gaming: An Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research Simulation & Gaming: An Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research is the world’s foremost scientific review devoted to academic and applied issues in the increasingly popular methodology of simulation/gaming as used in education, trai
海外-メディア
海外-レーティング
- BBFC(British Board of Film Classification) 英国の映画及びDVD、コンピュータゲームの倫理審査機関。
- DJCTQ(Departamento de Justiça, Classificação, Títulos e Qualificaç ブラジルの映画及びコンピュータゲーム、テレビ番組の倫理審査機関。
- ESRB(Entertainment Software Rating Board) The ESRB is a non-profit, self-regulatory body established in 1994 that independently applies ratings, enforces advertising guidelines, and helps ensure responsible online privacy practices for the interactive entertainment software industry.
- GRB(Game Rating Board) 韓国の政府が設置しているコンピュータゲームの倫理審査機関。
- OFLC(Office of Film and Literature Classification (New Zealand)) ニュージーランドの政府が設置している映像倫理審査機関。映画及びコンピュータゲーム、出版物の倫理審査を実施。
- USK(Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle) ドイツ国内を対象とするコンピュータゲームの倫理審査機関。
海外-学会
- ACM Computers in Entertainment Online magazine with an editorial board by ACM (Association for Computing Machinery).
- DiGRA(Digital Games Research Associtation) DiGRA is the association for academics and professionals who research digital games and associated phenomena. It encourages high-quality research on games, and promotes collaboration and dissemination of work by its members
- International Journal of Computer Games Technology Hindawi Publishing Corporation The overall aim of the International Journal of Computer Games Technology is to bring together both the research and development aspects of games technology covering the whole range of entertainment computing and interactiv
- NASAGA(North American Simulation and Gaming Association) We are a growing network of professionals working on the design, implementation, and evaluation of games and simulations to improve learning results in all types of organizations. Started in North America, NASAGA has members from more than 50 countries fr
海外-業界団体
- Canadian Interactive Digital Software Association (CIDSA) The Canadian Interactive Digital Software Association (CIDSA) was formed in May 1994 to provide a voice for the rapidly expanding interactive software industry. The association includes major Canadian video game manufacturers, software developers, distrib
- EMA(Entertainment Merchants Association) The Entertainment Merchants Association (EMA) is the not-for-profit international trade association dedicated to advancing the interests of the $32 billion home entertainment industry. EMA represents more than 1,000 companies throughout the United States,
- ESA(Entertainment Software Association) The Entertainment Software Association (ESA) is the U.S. association exclusively dedicated to serving the business and public affairs needs of companies that publish video and computer games for video game consoles, personal computers, and the Internet.